בכל שאלה: 052-6135807

 

חנוכה, חג האורות והמאורעות. חג נהדר, רק שבהחלט לא פשוט בחג כזה לשמור על המשקל. ראשית כי הוא חל בחורף, תקופה בה אני יותר רעבים גם ככה. שנית יש אנשים שרק מהלחץ שהחג גורם להם מתחילים לעלות במשקל. בנוסף, ישנם הרבה מפגשים חברתיים, סביב הדלקת הנרות. במפגשים אלה יש הרבה אוכל שומני טעים ומגרה, ובראשו עומדת לה בכבוד- הסופגניה.

 

למען הידע הכללי, סופגניה פשוטה מכילה 350-450 קלוריות בעוד הסופגניות המשודרגות והגדולות יכולות להכיל גם 550-עד 800 קלוריות בקלות. כמובן שיש גם את הלביבות המטוגנות בשמן. כאשר לביבת תפו"א בינונית מכילה 150 -200 קלוריות, ואין הרבה אנשים שיאכלו רק לביבה אחת... זו ההזדמנות להזכיר לכם שחג החנוכה מדבר על נס גדול שקרה ליהודים עם פח השמן ועל כך שבזכותו היה להם אור ל 8 ימים.

 

אז כדי שנעבור את החג הזה ללא עליה במשקל או אפילו אולי בנס- גם לרדת קצת במשקל. ונכון יהיה אם כל אחד ישאל את עצמו איך הוא יכול למצוא את האור שלו בחג וליצור לעצמו נס חנוכה משלו? ולבדוק האם העיסוק בסופגניה הוא שגורם לו לרצות לאכול ממנה? האם נכון להחליט מראש האם נאכל או לא נאכל?

 

אז איך יוצרים נס חנוכה ולא עולים במשקל?

1. מילת המפתח 'מ-ו-ת-ר'. חשוב לזכור שמותר לאכול הכל. למה? ככה. כי גם ככה אתם אוכלים מה שאתם רוצים. ועכשיו נותר לבחור מה לאכול, כמה ומתי. ברגע שתגידו לעצמכם שמותר, ותשאלו את עצמכם פנימה, האם באמת בא לי לאכול? פעם התשובה תהיה "כן" ובפעם אחרת גם "לא". לא תמיד בא לנו לאכול דברים שאנחנו אוהבים, ולפעמים אנחנו גם שבעים. ממקום של "מותר" הרבה יותר קל לבחון את הדברים. אוכל "אסור" גורם לנו לתאווה גדולה, ואנו נרצה לאכול אותו לא משנה אם הוא טעים, מתאים או גורם לנו להרגשה לא טובה.

 

2.. רעיונות לאירוח שמח באמת.  אם אתם מארחים אצלכם בבית, או מתארחים, תוכלו לדאוג שיהיו מאכלי חג בריאים, וכך להגדיל את יכולת הבחירה שלכם. למשל לביבות אפויות בתנור(2-3) ולידם סלט ירקות עשיר זה פתרון מצוין. כדאי להזכיר לעצמכם ששמן מטוגן בסופגניה מאוד לא בריא וגם- הסופגניה מכילה כמויות אדירות של שמן.  בנוסף, ההרגשה הפיזית אחרי אכילת סופגניות מרובה היא לרוב לא נעימה עד כדי צרבת.

 

3. רצוי לעשות דיאלוג פנימי לפני האכילה לבדוק עם עצמינו קודם כל האם אנחנו רעבים? למה אנחנו רעבים? האם זה לסופגניה או אולי לסנדביץ אולי בכלל לאוכל בשרי? האם הבחירה בסופגניה תעשה לנו יותר 'טוב' מ'לא טוב'? האם זה בריא לנו? .אם הבנו שמאוד בא לנו סופגניה, איכלו אותה בהנאה,

 

4. להגיע רגועים לארוחה.  בהמשך היום אכלו משהו קל כמו פרי או סלט, דל שומן. אם נאכל את הסופגניה שאנו מורעבים כנראה שנצטרך לאכול 3-4 עד שנרגיש שבעים. לכן לא כדאי להסתובב עם תחושת רעב גדולה. אם תגיעו רגועים לארוחות, וכך נעלה את השליטה עצמית שלכם.

 

5. תמיד מומלץ -פעילות גופנית. למצוא פעילות גופנית מהנה כלשהי ולהתמיד איתה, להשקיע ולהתמכר.

 

במידה ובחרנו להכין סופגניות או לביבות, כדאי לדעת שניתן להכינן בצורה בריאותית יותר עם פחות שמן: 

 

טיפים נבחרים ללביבות וסופגניות מופחתות שומן:

לביבות: את הלביבות לא צריך לטגן בשמן עמוק, ניתן לטגן במחבת טפלון עם מעט שמן או לאפות אותן בתנור. ניתן להגדיל את הלביבה ולהוסיף לה ירקות(תוספת של סיבים תזונתיים ונפח ללא קלוריות) כמו למשל כרובית, פרסה, קישואים, בצל. כשמטגנים חשוב שהשמן יהיה חם וכך זמן בישול יתקצר וגם כמות ספיגת השמן.

 

סופגניות: בד"כ עדיף לקנות סופגניות כמספר הסועדים, כך אוכלים מהן פחות (ולא להכין בבית כמויות). אבל אם בחרתם להכין: חשוב לדעת שטיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון רגיל. שימוש בסיר חשמלי ששומר על טמפרטורה אחידה תורם לספיגה נמוכה יותר של שמן. כמו כן, יש להמתין עד שהשמן יהיה חם מאוד לפני הכנסת הסופגניות. בדרך זאת הטיגון קצר ביותר והסופגניה סופגת הכי מעט שמן. טיגון סופגניות גדולות עדיף על קטנות. ככל ששטח הפנים של הסופגניה גדול יותר, היא סופגת באופן יחסי פחות שמן. זה אומר שבאכילה עדיפה 1/2 סופגניה גדולה על 2 קטנות. מומלץ להחליף שני אחוז מכמות הקמח הרגיל בקמח סויה: בק"ג אחד החליפו 2 כפות קמח ב- 2 כפות קמח סויה. ההחלפה תקטין את ספיגת השמן בסופגניות באופן משמעותי. דרך נוספת לצמצם את כמויות השמן היא הוספה של מעט אלכוהול לבצק/לבלילה. האלכוהול בגלל מבנהו הכימי דוחה שמן כך שהבצק בזמן הטיגון יספוג כמות שמן פחותה.תוכלו לשלב גם בין קמח לבן וקמח מלא – כך תחושו מלאים יותר, ותזכו בסיבים תזונתיים. לאחר הטיגון (סופגניה או לביבה)כדאי לספוג את עודפי השמן בנייר סופג. מומלץ להשליך את השמן לאחר הטיגון ולא לטגן בו פעם נוספת. שמן שעבר טיגון הוא שמן לא בריא.

 

אם תכניסו לכם לראש שבידכם הבחירה, אם לאכול או לא ושמותר לכם לאכול ממקום של הקשבה פנימה, ואתם לא מסכנים ולא נפלתם קורבן לפיתויי החג, אלא תזכירו לעצמכם שאתם בוחרים לעצמכם את הטוב ביותר וזה כולל אכילה מבוקרת שנותנת תחושה טובה, הנאה מאוכל,  ללא רגשות אשמה וכעס עצמי.. פתאום יראה קצת יותר אפשרי ליצור לעצמכם נס חנוכה!!

 

 

 

 


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)