בכל שאלה: 052-6135807

 

  היתכן שאנשים בקושי יאכלו ובכל זאת לא יצליחו לרדת במשקל? כן, יתכן! מסתבר שכאשר הגוף מקבל פחות מזון ממה שהוא צריך הוא "מתייעל" ומתחיל לשרוף פחות קלוריות. רוצים לרדת במשקל? החלו לאכול במידה. חדשות לבקרים אני שומעת את המשפטים הבאים בקליניקה, "לא אכלתי כמעט כלום, איך לא הצלחתי לרדת במשקל?", "אני ממש שומרת", "אכלתי סלט כל היום", "אני מקפידה על התפריט, למה לא רזיתי?".... האם באמת יכול להיות שאדם לא אוכל הרבה ועדיין לא יורד במשקל? כלומר האם אפשרי להכניס מעט קלוריות ולהוציא הרבה יותר ועדיין לעלות במשקל? או שאולי באורח פלא אנחנו משמינים מהאוויר? אז תתפלאו - התשובה לשאלות הללו היא כן!

 

סיבה אחת לכך שאנשים לא מצליחים לרדת במשקל היא נשנושים. יש אנשים רבים שבאמת לא מודעים לאכילתם - אכילה ליד הסיר, אכילה בלילה (לא ראינו), אכילה בחושך (זה לא נספר), אכילה בעמידה (לא מתיישב בגוף), רק לקחתי ביס (ביס לא מודדים), שתתי משהו (שתייה זה לא אוכל - לא מילקשייק ולא שוקו) וכיוצא באלה. כלומר האכילות הקטנות שלנו יכולות להכיל לא מעט קלוריות. לפעמים יותר קלוריות ממה שאדם צריך ליום שלם.

כדאי להבהיר דבר אחד: כמעט כל מה שאנו מכניסים לפה שווה ארוחה, פרט למים, מסטיקים ואולי סוכריות "מותר". לכן מומלץ להיות מודעים לאכילתנו - לאכול ארוחות מסודרות, לשים את האוכל על הצלחת, להתיישב, לאכול בנחת, לראות את האוכל עם העיניים ולא לאכול מול טלוויזיה או תוך כדי שיחת טלפון. בצורה כזו אנו מרוכזים באוכל וגם העיניים שלנו וגם המוח אוכלים. מכאן שנהיה יותר שבעים בסוף הארוחה, וגם נזכור שאכלנו. זה יעזור לנו אם יציעו לנו לנשנש משהו טעים. אם "לא אכלתי" אז כמובן שאכילה כזו תהיה "במקום", אבל אם אני זוכר שאכלתי אך לפני שעה קלה - אולי אני אדחה את ההצעה הנדיבה לפעם אחרת. ונניח שאתם משוכנעים שלא בזה מדובר. אתם מודעים לעצמכם, שמים לב לכל ביס הנכנס לפה וגם לכל שלוק, ועדיין לא הצלחתם לרדת במשקל. מסתבר שגם זו תופעה שכיחה. יש מצבים מסוימים בהם לא נאכל הרבה ונעלה במשקל.

 

למה זה קורה? בגלל הסיבות הבאות: הגוף שלנו הינו רקמה חיה ונושמת. הגוף לצורך עבודתו היומיומית (נשימה, כיווץ שרירים לא רצוניים- שריר הלב למשל, העברת סיגנלים תוך תאיים, חשיבה, שינה ועוד) דורש אנרגיה. אנרגיה זו נקראת האנרגיה הבזלית. לזה ניתן להוסיף אנרגיה שאנו מוצאים כתוצאה מפעילות גופנית ואנרגיה כתוצאה מעיכול. ישנה אנרגיה נוספת שאנו עלולים לבזבז אם חום הגוף עלה או שאנו מתמודדים עם מחלה כלשהי או קושי בנשימה. בעולם הדיאטה למדנו שצריך לאכול כמה שפחות, לצמצם ולצמצם את כמות הקלוריות ולדאוג במקביל ליותר הוצאה קלוריות, וכמובן להגיע למאזן אנרגיה שלילי. למדנו שזוהי המשוואה הוודאית לירידה המיוחלת במשקל. מסתבר שכאשר הגוף מקבל פחות קלוריות ממה שהוא באמת צריך לתפקודו, הוא נכנס למצב שנקרא סטרס, מצב בו חילוף החומרים יורד. הגוף מתייעל ושורף פחות קלוריות. במצב כזה, כל קלוריה עודפת שנכניס הגוף ירצה לשמר אותה במאגרי השומן שלו. וכך קורה שאכלנו מעט במשך כל השבוע, ובסוף שבוע הרשינו לעצמנו "לחגוג", ואופס - המשקל מראה עלייה.

 

הגוף יודע מה הוא צריך לקבל, ואם נעצור רגע בין ביס לביס ונקשיב קצת לבטן מה היא אומרת לנו נלמד לזהות את האותות הפנימיים הקוראים לנו, "הלו תעצור, שבעתי, טוב לי ככה", או "לא שבעתי, תן לי עוד". אם אנו מתעלמים מהאותות האלה מסיבות שונות ומשונות ואנו אוכלים מתחת לצורכנו אזי, נתקע במשקל וכאשר נאכל יותר, נעלה במשקל. ואם אכלנו מעל לצורכנו, מצב בו נרגיש "מפוצצים", במצב זה תהיה כמובן מגמת עלייה במשקל. בטיפול דיאטני מתאימים את כמות הקלוריות לצורכי המטופל. מוצאים את האיזון הנכון. אז מתחילה להתעורר משנתה הירידה במשקל. דיאטה לא צריכה להיות סבל, צריך ללמוד לאכול נכון בהתאם לצורכי גופינו.

 

המאמר פורסם גם באתר BeOk

 

 

 

 


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)