בכל שאלה: 052-6135807

 

מים, סם החיים. בלי לעשות הרבה רעש כמאמר המשפט "מים שקטים חודרים עמוק" המים מהווים את רוב משקלו של האדם. 80%  מגופו של תינוק נולד הם מים, 70% מגוף גבר הם מים ו-55-60% הם מים מגוף האישה.

המים משמשים את גופינו למטרות רבות וחשובות ביותר. המים הם הסביבה להתרחשות תהליכים שונים בגוף, הם הנוזל הממיס את רוב החומרים בגוף ובחלק מהתהליכים הם גם משתתפים פעילים. יש להם תפקיד מרכזי  בויסות טמפרטורת הגוף באמצעות מנגנון ההזעה, וגם בפינוי חומרי הפסולת שגופינו מייצר באמצעות מערכת השתן.

גופינו לא מסוגל לאגור מים לשעת חירום, לעומת מרכיבי מזון אחרים אותם כן יכול. כל תא חי זקוק לכמות מסוימת של מים כדי להתקיים. ללא מים אין חיים. חוסר שתייה יכול לגרום להתייבשות שעלולה אף להתדרדר למוות. לשם תפקוד תקין על בני אדם לצרוך לפחות כליטר וחצי מים ביום וכמות גדולה יותר בתנאי אקלים ורמת פעילות מסוימים.

גוף בוגר מאבד בממוצע כ-10 כוסות מים (2 ליטר) ביום, בזיעה, בשתן, בצואה ובנשימה.

רוב האנשים זקוקים לשמונה עד שתיים עשרה כוסות מים ביום. הדרך הטובה והפשוטה ביותר לבדוק אם שתינו מספיק  היא צבע השתן. שתן כהה הוא סימן לכך, שהגוף מרכז את השתן במאמץ לשמור על כמות המים- לא שתינו מספיק. צבע שתן בהיר עד שקוף, נהדר- קבלו שאפו.

אז מה אנחנו שותים- ומה כדאי???


המים-  אינם מכילים קלוריות, צבעי מאכל או קפאין ולכן הם המומלצים ביותר לשתייה. אפילו מי ברז  פשוטים מכילים מינרלים ובישראל מדובר בעיקר בסידן ומגנזיום. למי הברז בארץ מוסיפים כלור- להרוג את החידקים ופלואור להגן על השיניים. לתינוקות מומלץ לשתות מי ברז מורתחים. יש אנשים שלא אוהבים את טעם המים ולהם יש מספר טיפים: הוספת פלח לימון או תפוז, מספר עלי נענע/מנטה, קירור המשקה- לרוב משפר את ההתקבלות.

 

מיצי פירות- עשירים בסוכר ובקלוריות. ערכו התזונתי של הפרי נמוך בהרבה מאכילת הפרי בשלמותו וגם פי2-4 עשיר יותר בקלוריות. אין בו את הסיבים התזונתיים, החשובים לעיכול תקין, ניקוי הגוף מרעלים ופסולת, שיפור השובע והאטה של עליית הסוכר בדם. כמו כן חלק מהויטמינים מתחמצנים. מומלץ אם כן, להעדיף את הפרי השלם ובנוסף לכל אלה, הוא גם יותר משביע.

 

חלב- חלב נחשב למקור טוב לסידן בכוס חלב 1 יש 360-200 מ"ג סידן. כאשר ההמלצה היומית הממוצעת היא-1000- 1200 מ"ג סידן ליום. ולא פשוט להגיע להמלצה זו. חלב מכיל גם ויטמיני B ומינרלים נוספים. חלב אינו מהווה תחליף למים חלב הוא אוכל המכיל קלוריות. בכוס חלב 3% שומן- 120 קל', ובכוס חלב דל שומן- 80 קל'. את החלב יש להכניס לתפריט היומי המאוזן.

 

חלב סויה- משקה המתקבל מבישול פולי הסויה, טחינתם סינונם ובישול נוסף. צריכת חלבון סויה בכמות של 25 גר' ליום מסייעת להפחתת כולסטרול. כלומר צריכה של 3 כוסות חלב סויה ליום. סויה מועשרת לרוב בסידן, ויכולה להוות תחליף חלב לאנשים הרגישים ללקטוז, סוכר החלב. משקה הסויה עשיר בפיטואסטרוגנים, דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן, ולכן מומלץ לנשים בגיל המעבר, להפחתת תופעות גיל זה. מצד שני, ההורמונים יכולים לעודד התבגרות מוקדמת, ויש אנשים אשר חלב הסויה עלול לעורר אצלם תהליכים סרטניים. צריכה הגיונית של סויה בתפריט, נחשבת בטוחה.

 

קפה, תה, תה ירוק- משקאות חמים אינם מכילים כמעט קלוריות, אלא אם מוסיפים להם חלב וסוכר ותוספות אחרות.  עלי התה הירוק מכילים נוגדי חמצון שעשויים למנוע מחלות מסוימות כמו סרטן ומחלות לב וכלי דם. כוסות קפה ותה אינם נספרות בכמות השתייה שלנו כיוון והקפאין- הוא חומר משתן, ואנו מאבדים את הנוזלים שהוכנסו. מומלץ לא לשתות תה רותח. לקפאין יש אפקט מעורר ושתייה עודפת שלו יכולה לגרום לחרדות והפרעות בשינה.

כמות מתונה של 3 כוסות קפה שהם כ-300 מ"ג קפאין, נמצאו בטוחות לשימוש.

 

חליטות תה צמחים- לא מכילים קפאין וקלוריות. לצמחים סגולות ריפוי. קמומיל(בבונג)- מקל על כאבי בטן, מרגיע, חליטת שן ארי או סרפד נחשבות למנקות כבד ומחזקות את הדם. חליטת הצמח גינקו בילובה נחשבת כמסיעת בשיפור זרימת הדם וטובה לזיכרון, חליטות פרי למיניהן נחשבות לבטוחות, אך ישנן חליטות שאינן מומלצות לכל האוכלוסייה כמו חליטת קינמון- שעלולה לעלות לחץ דם – ולא לכולם זה מומלץ. נשים הרות צריכות להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת בנושא.

 

משקאות קלים– משקאות נטולי שומן אך ממותקים בסוכר. אינם דיאטטיים, עשירים בסוכר ובדרך כלל גם חומרי טעם, חומרים משמרים וצבעי מאכל. לרוב הם אינם מכילים ויטמינים או מינרלים. כוס משקה קל מכילה  כ-85 קל', הנחשבות ל"קלוריות ריקות". הסוכר מזיק  לשיניים, והחומצה הזרחתית, שנמצאת בחלק מהמשקאות הקלים המוגזים, פוגעת בספיגת הסידן בגוף. לאחרונה נכנס לשוק טרנד ה"מים בטעמים", אלו הם מים עם סוכר כלומר מכילים קלוריות. משקה דל קלוריות יכיל לא יותר מ-20 קל ל100 מ"ל משקה. לכן המים בטעמים הם לרוב משקאות דלי קלוריות. 1500 מ"ל מים כאלה יכולים לספק לנו 300 קלוריות(20 קל' ל100 מ"ל), האם זה שווה את זה? או שעדיף לאכול 3 פרוסות לחם מלא+3 כפות גבינה לבנה 5% וירק?? או 5 תפוחי עץ בגודל בינוני?? ההחלטה היא שלכם.

 

משקאות דיאטטים- משקאות שכמות הקלוריות בהן זניחה. למרות שאין הוכחה על נזק המגיע מצריכה מתונה ואף גבוהה של ממתיקים מלאכותיים. מומלץ לצרוך גם מהם בכמות מוגבלת. וזאת כיוון ועל אף הצריכה העולה של מוצרי מזון דיאטטים ומשקאות דיאט (שאנשים שמנים צורכים לרוב ) מגפת ההשמנה ממשיכה לצבור תנופה. ומי יודע איזו השפעה יש לטעם המתוק בפה על מנגנונים תוף תאיים??? עדיין אין מספיק מחקרים לטווח הארוך ולכן כדאי להיות זהירים. וכמובן שגם אלה מכילים חומצות זרחתיות וחמרים לא בריאים אחרים. המשקאות המוגזים- יכולים לגרום לאי נוחות בבטן ולגזים.

 

משקאות אלכוהוליים- אלכוהול הוא סוג של פחמימה, המכילה 7 קלוריות לגרם, קרי, משקה עתיר קלוריות.(יחסית לחלבון ופחמימה שאחד גרם שלהם= 4 קק"ל) וככל שאחוז האלכוהול עולה, עולה כמות הקלוריות. ההמלצה של משרד הבריאות : לאישה עד משקה אלכוהולי 1 ליום ולגבר- 2  משקאות ליום. צריכה מתונה של אלכוהול עשויה לשפר את הבריאות, אולם שתייה מופרזת עלולה לגרום לנזקים כבדים ובלתי הפיכים, וכמובן גם לעלייה מיותרת במשקל. לדוגמה 100 מ"ל יין אדום יבש= 100 קלוריות, כוסית ויסקי מספקת 180 קל', שוט של טקילה(55 מ"ל) מספק 145 קל'.

**חשוב לזכור שמשקאות שמיוצרים מדגנים (שעורה) כמו ויסקי ובירה מכילים גלוטן- ולכן אסורים לחולי הצליאק שבינינו.

 

אז- "שתו מים בלי לחשוב פעמיים", לרוויה!!!


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)