בכל שאלה: 052-6135807

 

 סוכרת סוג 2 הינה מחלה מטבולית המאופיינת בהיפרגליקמיה כתוצאה מהפרעה בהפרשה או פעולת אינסולין (האינסולין הוא הורמון שתפקידו בין היתר להכניס את הסוכר לתאים). ירידה ביכולת הפעולה של אינסולין מהווה את הבסיס להפרעות במטבוליזם של פחמימות, שומנים וחלבונים. כתוצאה מלקוי בפעילות האינסולין , הסוכר נשאר גבוה בדם. סוכר גבוה בדם בטווח הארוך גורם לסיבוכים הקשיים של המחלה ( כמו למשל, עיוורון, זיהומים, פצעים שלא נרפאים, בעיית כליות, כריתת רגלים וכדומה). ניתן לעכב עד מאוד את הופעתם ע"י איזון רמות הסוכר בדם.

 

קריטריונים לאבחנת הסוכרת - רמות סוכר:

 

  1. בצום >= 126
  2. בבדיקה אקראית >= 200 בנוכחות סימפטומים של סוכרת
  3. שעתיים לאחר העמסת סוכר של 75 גר' >= 200


גורמי סיכון לפתח סוכרת מסוג 2 :

  1. תורשה
  2. עודף משקל
  3. סוכרת הריונית או לידת עובר במשקל מעל 4  ק"ג
  4. יתר לחץ דם
  5. הפרעה בשומני הדם
  6. חוסר פעילות גופנית


הטיפול בחולה הסוכרתי מטרתו להגיע לאיזון סוכר ע"י: שינוי תזונתי(מיד אפרט), פעילות גופנית ותרופות/אינסולין לפי הצורך(לא בהכרח), איזון לחץ דם, מעקב צוות רב מקצועי.

 

איזו תזונה על החולה הסוכרתי לאכול?

 

ההמלצות של חולה סוכרתי הן ההמלצות לכלל האוכלוסייה הבריאה עם דגש על כמות הפחמימות.

 

ההנחיה החשובה ביותר- אכילת ארוחות לאורך היום 3 ארוחות עיקריות -3 ארוחות ביניים, כאשר הזמן בין ארוחה לארוחה יהיה כ-3 שעות. כלומר פיזור הארוחות על פני היום- וזה כולל ארוחת לילה.

בגדול 4 נושאים עיקריים, תזונה דלת סוכר פשוט, ומוגבלת בפחמימות מורכבות, תזונה דלת שומן, תזונה דלת מלח וירידה במשקל למשקל גוף תקין ושמירתו.

 

תזונה דלת פחמימות פשוטות ומוגבלת בפחמימות מורכבות. סינית? עכשיו נעשה זאת עברית- השפה שלנו.

 

פחמימות הוא מונח המתייחס לכל מה שמתפרק בגוף לסוכר. פחמימה פשוטה היא פחמימה כמו דבש, ריבה, מיץ- הסוכר נמצא שם בצורתו הזמינה מפורק לגלוקוז- חד סוכר, במצב זה הוא נספג באופן מיידי במערכת העיכול וגורם במקביל להפרשת אינסולין מוגברת, לחולה סוכרתי לא מומלץ לצרוך מקבוצה זו של פחמימות, אלא אם כן משלבים אותן מעט בארוחה מלאה שמכילה גם חלבון ושומן שמאטים את העיכול וכך את ספיגת הפחמימות האלה.

 

פחמימה מורכבת- פחמימה הבנויה משרשרת עמילן(גודל השרשרת משתנה בין מזון למזון),ובצורה זו מתפרקת לאט במערכת העיכול והסוכר אף הוא נספג אט אט לדם. בקבוצה זו יש לחם לבן מול לחם מלא- עדיף המלא בו יש סיבים תזונתיים והוא מתעכל לאט יותר- נותן שובע לזמן ארוך יותר, משפיע פחות על האינסולין , על אותו משקל אורז לבן מול אורז מלא, פסטה רגילה מול פסטה מחיטה מלאה. דוגמאות נוספות פחמימות: לחמים למינן, בגטים, פיתות, בורגול, קינואה, דוחן, גריסים, קמחים, תירס, אפונה, שעועית (2 האחרונים הם גם קטניות),קורנפלקס, פירות.

 

אז מותר או אסור?

 

מקבוצה זו של פחמימות ניתן ואף יש צורך לאכול אבל במתינות. מדובר, בד"כ, לחולה סוכרתי חדש על 2 מנות פחמימה בארוחה עיקרית ומנת פחמימה לארוחת ביניים. כלומר, כפי שהזכרתי לעיל – בפיזור לאורך היום במנות קטנות: מנת פחמימה = 70-80 קלוריות ו- 15 גרם פחמימה. למשל פרוסת לחם רגיל או 2 לחם קל או 2 כפות קמח או חצי כוס אורז, לאחר בישול.

 

זאת אומרת שארוחת הצהריים, קרי, ארוחה עיקרית צריכה להכיל למשל לא יותר מכוס של אורז (2 מנות)

 

אז מה? לכולם אותו המינון? ממש לא! אלו הן הנחיות כלליות בלבד. חולה סוכרת רצוי שיעבוד עם דיאטנית וינטר את רמות הסוכר בדם. במשך היום הפרשת האינסולין בגוף משתנה והיא משתנה גם בין המזונות השונים. ויש לבדוק כל מקרה לגופו. אצל כל אדם תפקוד האינסולין יהיה שונה. יש כאלה שהחסר הוא קטן ורק ארוחה עתירה מאוד בפחמימות כמו פיתה עם חומוס וצ'יפס תגרום לסוכר לעלות ויש כאלה שגם פרוסה אחת תגרום לאותו אפקט.

יש חולי סוכרת הנוטלים תרופות (גם כאן המגוון גדול) או לחילופין אינסולין. ואז ניתן להתאים את מינון האינסולין לכמות הפחמימות הנאכלות ע"י אדם מסוים (לעלות/להוריד מינון).

 

ובנוסף מה עוד ממש חשוב לדעת?

דיאטה דלת שומן-הגבלת כל השומנים הטובים והפחות טובים. כיוון ששומן כשמו כן הוא –עתיר בקלוריות = משמין J, נגביל את כמותו כדי לעזור לנו לשמור על משקל תקין.

 

הגבלת השומן הרווי: יש לאכול מוצרי חלב דלי שומן גבינות ומוצרי חלב עד 5% שומן, חלב 1-3% שומן, להימנע מקצפות, גלידות שמנות, מרגרינה, חמאה, שמנת, שמנת מתוקה.

 

יש לאכול בשרים רזים- עוף ללא העור, חזה עוף או הודו, בקר חלקים רזים, פסטרמה. ולהימנע מבשרים שמנים כמו עגל, כבש, המבורגר, קבב, כבד, נקניקים.

 

להימנע מטיגון וממאכלים המכילים מרגרינה / חמאה(עוגות, עוגיות,חטיפים ומאפים למיניהם).

 

יש גם שמנים מומלצים, בריאים – השומנים הבלתי רווים, מהם רצוי לאכול אבל שוב- מעט בגלל תכולת הקלוריות הרבה.

 

השמנים המומלצים (לפי גודל מנה אחת): זיתים (8-5 יחידות), שמן זית (כפית), אבוקדו (כף), אגוזים (4-8 יחידות), טחינה גולמית (כפית), טחינה מוכנה (כף). מומלץ לצרוך בין 3- 5 מנות שומן צמחי.

 

ביצים - יש להתאים מינון עם דיאטנית- ע"פ בדיקות דם.

 

להרבות באכילת ירקות מכל הסוגים הצבעים ובכל צורות החיתוך וההכנה - פרט לטיגון.

 

להגביל צריכת הפירות - הפרי הוא גם פחמימה.

 

להעדיף מקב הפחמימות המורכבות את אלה העשירים בסיבים תזונתיים.

 

כמו כן, פעילות גופנית , פעילות גופנית, פעילות גופנית- כבר אמרתי?

 

הפעילות הגופנית האירובית מומלצת לחולי הסוכרת והשפעתה היא כתרופה על הגוף. פעילות שמתבצעת כל יום לפחות חצי שעה בקצב טוב, תפחית רמות סוכר בדם, תשפר רגישות לאינסולין, תפחית כולסטרול רע, תעלה כולסטרול טוב, תשפר את איכות השינה ואת חיי המין (שעלולים להיפגע- חלק מתופעות הלוואי) ועוד.

 

אז צאו להליכה (או פעילות אירובית אחרת ע"פ נטייתכם), היו פעילים, שדרגו את ה"גרדרובה" של המקרר שלכם, ובתיאבון (... ואני בטוחה שיש ?)


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)