בכל שאלה: 052-6135807

 

 

מאת גאיה פינקל

 

כולסטרול מה ניתן לעשות? ולמה סטטינים אינם הפתרון....

מתוך הרצאה של דן קרת, רופא ונטורופט.

 

כולסטרול אינו גורם סיכון משמעותי למחלות לב כפי שחשבנו. היום נשתחרר מאימת הכולסטרול ונבין שזרעו בנו פחד על מנת לקדם את מכירות הסטטינים. ונראה מה כן מומלץ וכדאי ונתוודע לכלי אפקטיבי מדהים בהפחתת כעסים ויצירת תקשורת מקרבת לעצמנו ולאחרים, הנקרא NVC.

במחקר שפורסם בLancet 1995 stoked cholesterol שנעשה על 45,000 איש ומעקב של 5-30 שנה. לא נמצא קשר בין כולסטרול ומאורעות מוחיים פרט אולי לצעירים מתחת לגיל 45.

במטאנליזה משנת 2002 Eurostroke לא נמצא קשר משמעותי בין כולסטרול כללי וטרשת עורקים.

במחקר יפני 2004 בstroke  שנערך במשך 15 שנה, הסיכון לאירוע מוחי פחת ב64% בקבוצה עם צריכת הכולסטרול הגבוהה בהשוואה לנמוכה. נקרא גם הפרדוקס היפני.

ב1990, 19 מחקרים פורסם ב Circulation כנס על כולסטרול נמוך והקשר לתמותה. מצאו כי רמות כולסטרול בגברים בין 160-240 תמותה נמוכה ביותר, מעל 240 ומתחת ל160 עלייה בתמותה. בנשים אין כמעט משמעות לכולסטרול.

במחקר פרמינגהם עקבו אחרי גברים משנת 1949 ועד היום, ב1987 מעל גיל 50 אין עלייה בסך התמותה עם כולסטרול נמוך או גבוה, על כל ירידה של 1% בכולסטרול עליה של 14% מחלות לב.

בלנסט ב2001 מחקר בהונולולו על קשישים בגילאי 71-93 מצא שלרבעון עם הכולסטרול הנמוך היה קשר משמעותי לתמותה(מתחת ל180 מג%).
לא נמצא קשר בין כולסטרול ומחלות לב ותמותה מכל הסיבותבאנשים מעל גיל 70. על מבוגרים להזהר מכולסטרול נמוך. בזקנים מאוד כל עלייה של 40 מג% בכולסטרול יש ירידה של 15% בתמותה, התמותה הנמוכה ביותר היתה בכולסטרול ממוצע של 270 מג%.

מחקר ענק באוסטריה 150,000 משתתפים גברים ונשים, בדקו קשר בין כולסטרול למחלות לב ותמותה בכלל לאורך 15 שנים. בגברים בכל גיל ובנשים מעל 50 כולסטרול נמוך קשור לתמותה מכל סיבה.

Euroaspire  עישון מחלת לב בעבר וסכרת הוכחו כגורמי סיכון לתמותה, אך השמנה, לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות לא נקשרו עם רמות תמותה גבוהות.

WHO Monica Project בדק 38 קבוצות ולא מצא קשר בין כולסטרול גבוה לתמותה. פורסם ב2000.

חשיבותו של הכולסטרול בכל ממברנות התאים. הכבד מייצר את הכולסטרול ויש מערכת הסעה לכל הגוף, נמצא בכל הסינפסות במוח, הוא המקור לויטמין די, המקור להורמוני מין ולחומצות מרה. בלעדיהם לא נוכל לספוג שומנים. בגלל שצריך הרבה הכבד מייצר הרבה יותר ממה שאוכלים. א אוכלים יותר כולסטרול הכבד מייצר פחות ולהיפך(מנגנון היזון שלילי).

כולסטרול גבוה בצעירים יכול להיות משמעותי. מעל גיל 50 אין לו משמעות. אם הוא יורד באופן ספונטני זהו אות הזהרה- כדאי לשים לב.

סיסיטה מאריכת חיים – פורסם מחקר בשנת 2007 Arc Intern Med על 23,000 משתתפים בריאים לארוך 6 שנים. מי שעשה סיסטה הוריד את התמותה הלבבית ב34%. אלה שעשו סיסיטה רק מידי פעם ירדה התמותה ב12% אולה שנחו בקביעות התמותה ירדה ב37%. בעיקר בגברים בשנות העבודה.
אורח החיים הכללי הוא חשוב. למשל בכרתים יש חשיבות להנאה, סייסטה, התכנסות משפחתית- יש פחות תמותה.

הסטטינים נכנסו לתמונה בשנות ה90.
Cocrain Databse בדקו את היעילות של הסטטינים. בגברים עם מחלת לב – פחות תמותה, בגברים ללא מחלת לב פחות תמותה. יש סכנה לשימוש יתר ולתת שימוש.נשים ומבוגרים צריכים לקחת פחות, צעירים עם מחלת לב כן צריכים לקחת.

מטאאנליזה מצרפת למניעה ראשונית(ללא מחלת לב מתועדת) היתה ירידה לא משמעותית סטטיסטית בתמותה.
בכתבה שפורסמה ב- business works2008, על הסכנות וחוסר היעילות של השימוש הנרחב בסטטינים הקף השימוש של התרופות  הנמכרות ביותר בהסטוריה. 27 מילארד דולר ב2006, מחצית קיבל תאגיד פייזר.

הסטטינים עוזרים בעיקר למי שכבר סבלו מהתקף לב- מקטין את הסיכון להתקף לב נוסף, על כל 100 איש שלוקחים סטטינים 1 מרוויח 99 לא. כלומר צריך לטפל ב99 כדי לחסוך מקרה אחד של התקף.

חברי הפנל NCEP 8 מתוך 9 חברי הפנל שפרסם את הקווים המנחים להורדת הכולסטרול הרע(LDL) היו בקשרים פיננסים עם חברות התרופות.

אומגה 3 לעומת סטטינים:
סטטינים מורידים כ30% תמותה ואומגה 3 יעילה יותר!
THINCS- The international Networks of Cholesterol Skeptics – קבוצת רופאים נפגעי סטטינים סקפטים לגבי ההמלצות הגורפות יצרו את האתר ואספו חומר מדעי ומארים נגד סטטינים- מומלץ להכנס. http://www.thincs.org/.

טיפול בסטטינים לא נמצא משמעותי במניעה ראשונית. 2011 Cochrane סקירה חדשה.

מה אנחנו משלמים על הטיפול בסטטינים- תופעות לוואי :
כאבי שרירים 20%,עליה בתפקודי כבד, ירידה בזכרון, דכדוך, אגרסיביות, התאבדויות, תאונות, 25% מכל הכולסטרול נמצא במוח =2% ממשקל המוח- רמות נמוכות של כולסטרול נקשרו גם לאימפולסיביות ודכאון. מערכת עצבים- חולשה, קושי בהליכה, קושי בבליעה ובדיבור. משתמשים בסטינים פי 26 יותר פולינאורופתיה(מחלת של מערכת העצבים).

מה כן מועיל להורדת כולסטרול?
עפ השיטה של דר אורניש, הדרכה למבריאי לב יש לקחת בחשבון את כל הגורמים המזיקים ולאזנם:
אי יציבות כלכלית וחברתית, תחושת חוסר שליטה בחיים או שליטה נמוכה בחיים, טבק, אלכוהול, תזונה לקויה, דיכאון, הדרדרות המערכת הרפואית, הזזת אנשים הגירה למקום חדש, מצב נפשי וסטרס והשפעתו על השרדות,
עוזר להורדת כולסטרול דרך איזון גוף נפש ואיזון הסטרס:
תחושה חזקה של שייכות וקהילה, זוגיות טובה ותומכת, שייכות לקבוצת קהילה, חברים, קשר עם הורים, קרבה ואינטימיות עם אנשים, חבר שאפשר לדבר איתו בלי סודות, חיים מאוזנים בין העבודה לדברים אחרים, חוויות מזינות ומרגיעות, חיות מחמד, השתתפות בקבוצת תמיכה, יחסים נעימים וזורמים עם אנשים מול כעס ותוקפנות.

מדוע נשים חולות פחות? פחות אגרסיביות, פחות עוינות, טובות יותר ביצירת קשרי תמיכה, תגובתן לסטרס שונה- מפרישות פחות הורמוני סטרס.

 

עקרונות התזונה:

אכילה מרובה מעולם הצומח:
ירקות- בעיקר עליים ירוקים, וממשפחת המצליבים למשל בצל, ברוקולי- מסייעים נגד סרטן.
פירות- רצוי עם אינדקס גליקמי נמוך- נשירים(שזיף, נקטרינה, תפוח, משמש, אפרסמון), הדרים(תפוז, אשכולית, קלמנטינה), עדיפים על עתירי סוכר כמו ענבים.
קטניות- כמקור לחלבון.
דגנים מלאים אינדקס גליקמי נמוך(למשל גריסים, בורגול, קינואה) עדיף ללא שמרים.
במתינות- אוכל עתיר שומן מהצומח – אגוזים, שקדים, שמן זית, אבוקדו, טחינה.

 

אכילה מועטת מעולם החי:
באופן כללי: מעט ויקר.
דגים- הליבוט, מקרל, בקלה, סול, טונה, סרדינים, הרינג, אנשוב, ברבוניה, לוקוס, מוסר ים(שחור), דגי ים שניצודו בים, לברק.
ביצים – אורגני וחופש
מוצרי עיזים רועות- לבדוק את המחלבות טוב טוב קשה להשיג בארץ
חלקי עוף רזים אורגנים
בקר אוכל עשב (מה שמגיע מדרום אמריקה)

 

פעילות גופנית:
להיות פעיל, רצוי חצי שעה ביום.

 

לסיכום: 1. כולסטרול לא גורם סיכון
           2. סטטינים אין רווח קליני, להזהר במניעה ראשונית
           3. להמשיך ולכוון לאורח חיים בריא
           4. לשים לב לסטרס- מכל כיוון אפשרי. לייצר רוגע ושקט נפשי, תקשורת מקרבת לא אלימה אמפטית אך אסרטיבית.

בנוסף מומלץ ללמוד על תקשורת מקרבת –NVC Nonviolent Communication.
http://www.cnvc.org/about/what-is-nvc.html מומלץ להתעניין בנושא.

 

 


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)