בכל שאלה: 052-6135807

 

 

 

 

האם אתה בקהילת "הסובלים"? או ה"מנצחים"?

 

מאת גאיה פינקל- תזונאית קלינית הוליסטית

 

קהילת ה"סובלים" הלכה והתפתחה לה לאורך השנים והיום היא קהילה מבוססת ואיתנה יש לה אוהדים בכל שכונה ובית. סניפים בכל ישוב וכמעט ואין מקום בעולם אליו בו כף רגלה לא דרכה. היא אפילו די ממכרת. היא מכילה בתוכה את כל סוגי האנשים ובעיקר נשים. אנשים בעודף משקל, אנשים שמנים וגם תתפלאו (או לא) נשים רזות או במשקל גוף תקין שלא אוהבות את איך שנראות, צעירים מבוגרים וזקנים. זוהי קהילה בה אנשים עושים או מנסים ובעיקר מרגישים שהם בדיאטה זו יכולה להיות דיאטה אחת או עשרות שונות של דיאטות. נקודת המוצא היא כי אם המשקל ירד, חייהם ישתפרו, ולכן עליהם להילחם במשקלם. המשקל הוא הבעיה. ורוב הזמן הם נמצאים במלחמה, נחשו עם מי- עם עצמם.

 

נקודת האור בסיפור היא שיש גם קהילה של מנצחים. ועליה ואיך מגיעים אליה, אדבר בהמשך הכתבה.

 

ה"סובלים" מאמינים כי אם ישנאו את גופם, יגעלו ממנו, יכעסו על עצמם או לחילופין יתביישו ממנו, זה יעודד אותם להפחית את המשקל העודף. ויביא את המנוחה ואת הנחלה. "הרי אם נקבל את עצמנו לא נרצה לעשות שינוי" הם אומרים. במרבית הזמן הם עסוקים במחשבות ביקורתיות על גופם, הם מנסים לשנות את עצמם וזמן מועט מאוד מסך חייהם הם גם מצליחים לרדת למשקל הנכסף. אך כאן אליה וקוץ בה, "הגביע" נשאר  זמן מועט בידם, ושוב הם עולים לאותו המשקל או למשקל גבוה יותר. ורוב הזמן ...אינם מרוצים.
על מנת להשתייך לקהילה עלייך לעשות איזו שהיא דיאטה (יש המון טרנדים בתחום הזה..)דיאטת הספריי/הורמון ההריון, , דיאטת 6 השבועות OMG,  דיאטת העוגיות,  דיאטת כרוב,  דיאטת המלך, שומרי משקל, דיאטת הלחם, מרזי מורית, דיאטת השוקולד, דיאטת 8 השעות ואפילו דיאטת שמעון פרס...

 

 

 

אין סוף לחדשנות ולהמצאות, אבל יש כמה כללים ברורים על מנת שתפריט כזה או אחר יכנס להגדרת "דיאטה". עליו להכיל מאפיינים מסוימים של אסור ומותר או מבחינת סוג האוכל (למשל דיאטת אטקינס- הגבלת פחמימות )או מבחינת הכמויות/קלוריות (למשל בדיאטת שומרי משקל מגבילים ל18 נקודות- בהן תאכלי מה שאת רוצה) או מבחינת השעות (למשל בדיאטת 8 השעות- אוכלים כמה שרוצים ברצף במשך 8 שעות ואח"כ צמים 16 שעות)). יש דיאטות אחרות שממש קובעות גם מה אוכלים וגם מתי אוכלים(זה עשו הדיאטניות של פעם שהיו בונות תפריט מדויק עם כמות קלוריות מדויקת לרובנו זכורה לשמצה כפית הריבה וכף הגבינה 0.5% שומן...).

 

מאפיינים נוספים על מנת להיות חבר ב"קהילת הסובלים"- על מבצע הדיאטה לסבול. להרגיש רע עם עצמו ועם גופו לאורך זמן והדימוי הגופני נמוך. עם הזמן כיוון שתוצאות הדיאטה אינו מחזיקות לאורך זמן, והחבר בקהילה חווה כישלון, האמונה ביכולת לעשות שינוי נפגע. מדיאטה לדיאטה הסבלנות והמוטיבציה לשינוי נהיית קצרה יותר. הסבל מהמשקל העודף הולך וגדל, המשקל מפריע יותר והוא עוד יותר בלתי נסבל, כיוון שעכשיו כבר יש חוויה קודמת של ירידה במשקל והשאיפה לחזור לשם גדולה יותר מאשר אפילו ממקודם.

 

מדיאטה לדיאטה המשקל עולה או חוזר למצבו הקודם. יש פגיעה בחילוף החומרים של הגוף, יש יותר דרישה למתוקים- כי האוכל המתוק הפך לאישיו ולכן ליותר מעניין ובנוסף יותר מחשבות על אוכל באופן כללי. קיזוזים, יש חששות להיות "לא בסדר"- לבחור אוכל לא נכון או לאכול יותר מידי. פחד מלהשמין ופחד מהאוכל עצמו כגורם בעייתי ומפתה. מנהל אותם באופן נסתר אך אסרטיבי. לאן ללכת לאן לא ללכת..ואחכ רגשות אשם .תהיה חרדה/חששות מסוימת משקילה. לא כיף...
העיסוק באוכל ובאכילה גוזל אנרגיות וזמן רב ובמקום להיות עסוקים בחיים עצמם, עסוקים במחשבות על אוכל. הם עלולים לספור קלוריות, נקודות או גרמים. מה שמחבר אותם לחשוב על האוכל כל הזמן. האנשים בקהילת הסובלים לפעמים מרגישים שאין להם מספיק אנרגיה ולעיתים חווים גם עייפות מרוב שהעיסוק באוכל גוזל את זמנם ומרצם.

 

יש תחושה של החזקה או שמירה אינסופית. כל הזמן 'על המשמר'. כל הזמן משתדלים. וזה מאוד מעייף ולכן גם יש "נפילות" כי אי אפשר כל הזמן לשמור וכל הזמן להיות בהימנעות ממשהו שאוהבים ורוצים. וכשנופלים אז עלולים ליפול ללופ של שבוע או כמה ימים, עלולים לאכול ברמה של זלילה, ולהרגיש אחכ עוד יותר רע.

 

הבשורה הטובה והמנחמת שיש גם קהילה אחרת. והיא מתפתחת לה בשקט בשקט. היא קהילת" המנצחים". בקהילת המנצחים לא עושים דיאטה. חיים אורח חיים בריא או לא בריא, או בריא עד כמה שאפשר. הם הבינו שדיאטות משמינות ושדיאטות זה לא הדרך לאושר. והם רוצים להיות מאושרים. הם רוצים להיות מרוצים ומסכימים לאהוב ולקבל את עצמם בכל משקל ובכל מצב.

 

קהילת המנצחים רוצה לעשות טוב לגוף שלה ממקום של אהבה, הם מבינים שהגוף הוא המקדש לנשמה. והם בוחרים באוכל שיספק את צרכיהם הגבוהים. הם יכולים לשאול את עצמם "מה אני יאכל על מנת שאהיה בריא/אנרגטי/שמח?", הם יבדקו עם עצמם האם הם רעבים לפני האוכל ויקשיבו לגוף, אם הם לא רעבים הם לא יאכלו ואם הם רעבים יאפשרו לעצמם לאכול עד לתחושת שובע נעימה. הם יהנו מהאכילה יאכלו לאט ולא יתנפלו על האוכל. מגיע להם לאכול! מגיע להם להתענג על האוכל! ונחשו מה- הם אוכלים פחות. לא מתוך רצון או החלטה לאכול פחות- ממש לא(זו דיאטה), אלא מתוך מקום שבאמת מקשיב לבטן ומקום פנימי שבאמת מאפשר להם לאכול מה שהם רוצים וכמה שהם רוצים.

 

הפחד לא מנהל אותם, מנהלת אותם אהבה. אהבה לגוף שלהם, אהבה לעצמם, אהבה לצרכים שלהם. הם יכולים לראות שלפעמים הם אוכלים קצת יותר מידי כי הם היו במצב רגשי קשה(למשל עצבנות) והאכילה הרגיעה אותם(השתמשו באכילה על מנת להשיג מטרה מסוימת). הם היו שם בבחירה מלאה ואין בהם ביקורת או כעס על זה, הם נהנו מהאכילה. ומצד שני הם ירגישו את האי נעימות של הבטן ויחשבו טוב בפעם הבאה מה עדיף להם כבדות בבטן או להירגע מהעצבים.

 

הם בבחירה מלאה. הם לא דוחים את החיים שלהם לרגע שבו יהיו רזים(מתישהו בעתיד הלא ברור), הם חיים את חייהם ממקום של הגשמה מלאה. אם עולה בהם חשש/פחד/עצב או כל רגש לא נעים אחר הם נותנים לו מקום ולא בורחים ממנו. הם מוכנים להתמודד עם דברים שעולים. הם גם משחררים אותם ולא צוברים משקעים. באופן כללי הם אמיצים, מודעים יותר, ואיכות חייהם גבוהה.

 

טוב להם עם עצמם, עם גופם ועם הבחירות שלהם. הרבה מאוד פעמים שאדם שעבר מקהילת ה"סובלים" לקהילת ה"מנצחים" והוא אכן היה בעודף משקל הוא יראה שהקילוגרמים העודפים יורדים ממנו ללא כל מאמץ וללא השתדלות מיוחדת. המודעות לגוף וההקשבה לצרכים מווסת את האכילה הרגשית, אין בולמוסים אין אכילה עד פיצוץ אין התעסקות באוכל.

 

קל להם לשמור על משקל יציב ותקין לאורך זמן כי אין מאמץ. הפוקוס שלהם הוא לא על האוכל אלא על המקור שממנו נובעת האכילה הרגשית. הם סבלנים לתהליך שלהם ומסכימים להיות בדרך ולא רק בתוצאה. הם אוהבים יותר את החיים, נראים ומרגישים טוב יותר.

 

הודעה שנמצאה זה עכשיו:
"קהילת המנצחים מזמינה אליה את כל מי שרוצה לחבור לשורותיה, למלא כאן למטה את פרטיו ונחזור אליו בהקדם האפשרי"
דרישות קבלה: פתיחות מחשבתית, הסכמה שיהיה טוב, הסכמה ללמוד אהוב את עצמי בכל תנאי, הבנה שדיאטה לא עובדת וטוב לתת צאנס לדרך אחרת

 

אם את/ה עומדת בתנאים נשמח להכיר אותך ושיהיה לך בהצלחה


המאמר מצא חן בעינייך? יש לך שאלה? הערה? מעונינת לשמוע פרטים על תהליך ליווי אישי? את מוזמנת להשאיר לי שם וטלפון ואחזור אלייך בהקדם:)