טיפול בהשמנת ילדים

הדרכה תזונתית והסברתית להורים

רוצה לדעת איך לגרום לילד שלך לאכול במידה?

רוצה לגדל ילד/ה בריאה עם בטחון עצמי?

רוצה לדעת איך להפסיק להיות ה"שוטר/ת"?

רוצה להפסיק לריב עם הילד בנושא האוכל?

השמנת ילדים ובני נוער 

במאה השנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בשיעורי ההשמנה בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. נכון לשנת 2017 אחד מכל חמישה מבוגרים ואחד מכל שישה ילדים במדינות ה-OECD סובל מעודף משקל או מהשמנה. להשמנת ילדים ובני נוער יש השלכות נרחבות בטווח הקצר והן בטווח הארוך. השמנה היא גם בעיה אסתטית בעלת השלכות חברתיות ופסיכולוגיות, והיא עלולה לגרום לבעיות בריאותיות של ממש בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

השפעה על מערכת היחסים

אחת הבעיות הלא מדוברות, זה שמערכת היחסים בין ההורים לילדים נפגעת. ההורים מנסים בכל הדרכים שהם מכירים (לחץ, כעס, הסברים, עקיצות, השוואה לאחים האחרים, הבטחת פרסים ועוד) לגרום לילדים לאכול פחות מתוך רצון להגן עליהם ולמנוע מהם סבל.

יחלק מההורים לא פתרו בעצמם את העינינים שלהם עם אוכל  ודיאטות ויש להם היסטוריה ארוכה עם דימוי גוף נמוך והם חוששים שהילד יסבול כמותם, חלקם לא יכול להרגיש שקט אם הילד שלו שמן.

מצד שני, כאשר הילד לא עומד במשימה והוא חווה את האכזבה של ההורים, הילדים עשויים להרגיש פחד ובושה חלקם יתחילו לגנוב אוכל ולהפסיק לשתף את ההורים במה עובר עליהם. שני הצדדים ירגישו ריחוק ומתיחות. 

מה עושים?

הגישה בטיפול בהשמנת ילדים ובני נוער מבוססת על חיבור ותקשורת טובה בין הילדים להורים.
קריאת הכיוון היא לאכול בריא ולהישאר בטווח השפוי. מטרות ריאליות. דרך כלים לחיבור הילד לגוף שלו, שיחה שהיא בגובה העיניים ויצירת מפגש מכבד. ללמוד לסמוך יותר על הילד גם אם זה נראה בלתי אפשרי. זה הבסיס לכך שהילד יוכל להקשיב לאותות הרעב והשובע שלו עם הזמן ולווסת את עצמו לבד. ולשמור על מערכת היחסים בין ההורים לילדים במקום בטוח. מערכת יחסים בטוחה היא עוגן הכרחי להתפתחות תקינה של הילד.
מערכת יחסים בריאה ובטוחה תאפשר ערך העצמי והדימוי העצמי חיובי. סביב זה יש לטפח אורח חיים בריא. וממנו ניתן לסגל עוד ועוד הרגלים לאורח חיים בריא לטווח ארוך.
לצמצם באוכל מתועש ומעובד ולהגביר בהדרגה אוכל מזין, טבעי ומגוון דרך שיתוף פעולה ורתימת כל השותפים הנוכחים.

 

מה תקבלי בתהליך?

תייצרי אורח חיים בריא יותר בבית

תשתחררי מאישיוס סביב השמנה אצלך

תדעו מתי נכון להציב גבולות ומתי לשחרר?

ילד בריא עם דימוי גוף ובטחון עצמי חיובי

תדעי איך לדבר עם הילדים על כל נושא האוכל והמשקל

תייצרי מערכת יחסים נעימה ובטוחה בבית

תדעו איך לייצר בילד מוטיבציה לשינוי

מי אני?

גאיה פינקל – מטפלת לאיזון אכילה רגשית ומלווה תהליכי התפתחות. אני בתחום הטיפול כ-17 שנה. 
דיאטנית קלינית B.Sc, מרצה במכללת תלתן לרפואה משלימה ומנחת קבוצות.

גדלתי כילדה שהרגישה שמנה, ולמדתי להתבייש ולהסתיר את הגוף שלי. אמא שלי הייתה עסוקה מאוד ברזון. דבר שהשפיע עלי מאוד. עברתי תהליך של כעס, השלמה וריפוי מולה על כך שניסתה לתמוך בי והפוך על הפוך גרמה ליותר נזק.
היום אני מרגישה שליחות לעזור להורים ולילדים להצליח להביא שיח בריא ומקדם שמעודד התנהלות בריאה בבית, יחד עם טיפוח מערכת יחסים אוהבת ורכה עם הילד/ה.  

למי מתאים הליווי וההדרכה?

להורים שרוצים לתמוך בצורה בריאה ושפויה בילדים בעודף משקל

להורים שמרגישים חוסר אונים מול ההתנהלות התזונתית של הילד/ה

להורים שמבינים שהם מודל חיקוי עבור הילדים שלהם

להורים שיש להם פניות כלשהי לעשות שינוי

להורים אמיצים שמוכנים/ות להתבונן פנימה אל עצמם

איך זה עובד?

לעיתים קרובות תהליך קצר של 3-4 מפגשים מביא לשינוי משמעותי מאוד שמשם המשפחה ממשיכה לבד. יחד עם זאת לכל משפחה ולכל ילד יש את הצרכים הייחודים שלה ולכן אורך הסדרה יכולה להשתנות ולהתארך. המפגש ראשון – ייערך ללא הילדים ורצוי מאד ששני ההורים יגיעו. זהו מפגש אבחון והיכרות (אורכו עד שעה וחצי) בו אשמע את הסיפור המשפחתי סביב נושא המשקל של הילדים, אופן אכילתם ומקומו של האוכל בחייהם ובחיי המשפחה כולה.
בסיום המפגש תקבלו משימות לשינוי, משימת תצפית וקביעת מטרות לטיפול. ונוכל לשקול יחד האם יש צורך לשלב את הילד בתהליך.

הנושאים בהם נדון במפגשים:

מהי הסיבה לעליה במשקל כפי שאתם, ההורים, רואים אותה? איך הילד מתמודד עם תסכול/מצוקה?
אילו רגשות מנהלים אתכם בדיאלוג מול הילד בנושא האוכל/ האכילה/ המשקל? נבחן ביחד את סדר היום המשפחתי ונחשוב אם נדרש שינוי ומהו. איך לחזק את היכולת של הילד להרגיש רעב/שובע ולווסת את עצמו? איך אתם יכולים לוותר על תפקיד השוטר? אחריות של מי הכמות שהילד/ה אוכל בארוחה? איך לענות לו  כששואל אם יכול לקחת עוד? תלמדו איך להעצים לחזק את האחריות שלהם על האכילה שלהם. תקבלו רעיונות לארוחות מזינות ומגוונות, ולשינוי אורח החיים בבית לכזה המקדם בריאות. וממפגש למפגש נקבע יעדים נוספים לשינוי וליצירת בית בריא.

במפגשים הבאים שיהיו בתדירות של שבוע או שבועיים מהמפגש הראשון: נעלה ונדון בקונפליקטים ודילמות שליוו אתכם במהלך השבוע שחלף ונציע דרכים לפתרון.
הפעם תעשה עבודת עומק על אחד מהקשיים. אני משתמשת בכלים מעולם הטיפול ביירון קייטי או התמקדות. חשוב להבין שמה שקורה עם הילד ומול הילד קשור לעולם הפנימי שלכם, והורים שמוכנים להסתכל פנימה ייצרו שינוי עמוק בר קיימא. גם עבורם וגם עבור הילד.

מפגשים נוספים – בהתאם לצורך: דיוקים ודיונים על התהליך.

שאלות ותשובות

האם הילד/ה יכול או צריך להגיע למפגש?

רוב ההורים היו רוצים שהילד יגיע לטיפול ולתת לו אחריות . יחד עם זאת לעיתים ששמים על ילד קטן גם אם בוגר, אחריות כזו, עשויה לגרום לנזק. במיוחד במדובר בילדים קטנים.

אז ההצטרפות של הילד למפגשים תהיה תלויה מאד בגיל הילד, במצבו הרגשי והמנטאלי. ההחלטה אם להביא את הילד אליי לפגישות תתקבל במשותף,
בדרך כלל לאחר המפגש השני (לפחות).

חשוב להבין שגם אם הילד לא מגיע פיזית, אתם תקבלו את כל המידע שצריך לעריכת השינוי בבית, כולל את הדרך הנכונה לדבר איתו ולעורר בו מוטיבציה לשינוי.

אפשר לערוך שינוי מהותי ואיכותי שיחזיק לטווח ארוך גם מבלי לשתף את הילדים. בוודאות!

 

מה קורה במקרה שהילד לא משתף פעולה?

זה ממש בסדר. בדרך כלל אפשרי לעשות תהליך משמעותי גם ללא שיתוף הפעולה שלו. 
אם נבין על מה יושבת ההתנגדות של הילד/ה לשיתוף הפעולה נוכל להבין טוב יותר איך לעזור לו. יש כל מיני סיבות להתנגדות אולי שזה צורך רגשי והוא לא יודע איך לתת מענה לצרכים האלה ללא האוכל, אולי הוא מפחד לאכזב…
ולכן לא משנה אם הילד משתף פעולה או לא תהליך משמעותי יכול להתרחש ואתם מוזמנים ללמוד את השיח הבריא ומה כן בכל זאת ניתן לעשות

מה לעשות אם הילד אוכל הרבה שטויות מחוץ לבית?
 

לעיתים בבית אוכלים ממש בריא ואין נשנושים, אבל הילד נמצא הרבה מחוץ לבית אצל חברים ושם יש מלא גאנק פוד או שהוא קונה או שזה אצל הסבתא…בכל מקרה השליטה במצב הזה מוגבלת יותר, ותהליך של ויסות פנימי ודחיית סיפוקים אפשרי אבל לוקח זמן. צריך ללמוד לעזור לילד איך לדחות סיפוקים, בגיל הזה זה מאתגר מאוד וגם לנו כמבוגרים זה מאתגר ולא תמיד מצליח. עדין יש מה לעשות וללמוד איך לתמוך בו ולעורר בו את המוטיבציה הנכונה ללא רגשות האשם ותחושת הכישלון.