טיפול בהשמנת ילדים
איך לעזור לילד שלך לרדת במשקל מבלי להרוס את מערכת היחסים

רוצה לדעת איך לגרום לילד שלך לאכול במידה?

רוצה לגדל ילד/ה בריאה עם בטחון עצמי?

רוצה לדעת איך להפסיק להיות ה"שוטר/ת"?

רוצה ילד שמצליח לאכול בריא ולווסת את עצמו?
השמנת ילדים ובני נוער
במאה השנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בשיעורי ההשמנה בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. נכון לשנת 2017 אחד מכל שישה ילדים במדינות אירופה סובל מעודף משקל או מהשמנה. להשמנת ילדים ובני נוער יש השלכות נרחבות בטווח הקצר והן בטווח הארוך. השמנה היא גם בעיה בעלת השלכות חברתיות ופסיכולוגיות, ועלולה לגרום לבעיות בריאותיות של ממש.
מאז הקורונה בעיית ההשמנה של ילדים גברה. מרבית ההורים חסרי אונים מול התופעה. מנסים ככל יכולתם לעזור לילדים, אך לרוב ללא הצלחה.
השפעה על מערכת היחסים
ההורים מנסים בכל מיני דרכים (לחץ, כעס, הסברים, עקיצות, השוואה לאחים האחרים, הבטחת פרסים ועוד) לגרום לילדים לאכול פחות מתוך רצון להגן עליהם ולמנוע מהם סבל. כאשר ההורים רואים שהילד ממשיך לאכול ללא שליטה– לרוב הלחץ והתסכול יעלו והם יגבירו את הפעלת הלחץ על הילדים. מה שלרוב פוגע בחווית הביטחון והנוחות של הילד בבית.
כיוון שהאכילה לרוב יושבת על קושי כלשהו או על צורך כלשהו – הילדים לא מצליחים לעמוד 'במשימה' של לאכול פחות. והם חווים גם את האכזבה שלהם מעצמם וגם את האכזבה והכעס של ההורים. מתוך פחד ובושה לאכול כפי שהם רוצים, חלקם יתחילו לגנוב אוכל ויפסיקו לשתף את ההורים במה עובר עליהם. שני הצדדים ירגישו ריחוק ומתיחות. והילדים רק ימשיכו לאכול יותר ויותר.

איך ניתן לעזור לילדים?
הגישה בטיפול בהשמנת ילדים ובני נוער מבוססת על כמה עקרונות- הבנת חלוקת התפקידים בין ההורים לילדים. נעשה סדר ונבין מה עובד ומה לא עובד. איפה אנחנו צריכים להשקיע את המאמצים שלנו כהורים ואיפה המאמצים שלנו – מייצרים דווקא נזק.
נלמד איך לארגן את הבית בצורה מיטבית, מה כדאי לקנות ולהכין, איך לתמוך בילד באמת וללא מאבקים.
נלמד איך לרתום את הילד לשיתוף פעולה ככל הניתן ונלמד איפה עלינו לשחרר את האחיזה והשליטה.
קריאת הכיוון היא לאכול בריא ולהישאר בטווח השפוי. לשים מטרות ריאליות. לשמור על מערכת היחסים בין ההורים לילדים במקום בטוח. מערכת יחסים בטוחה היא עוגן הכרחי להתפתחות תקינה של הילד. ההימנעות מלהיכנס על מאבקים ומריבות סביב שולחן האוכל היא עצומה.
היא תאפשר ערך עצמי ודימוי עצמי חיובי שממנו הילד מצליח לרכוש הצלחות ותחושת מסוגלות בחייו הבוגרים. נלמד איך לתמוך בילד ולעזור לו לבנות ביטחון עצמי ודימוי גוף חיובי. וסביב זה יש לטפח אורח חיים בריא ככל הניתן.
מה תקבלי בתהליך?

תייצרי אורח חיים בריא יותר בבית

תהי רגועה שאת/ה עושה הכי טוב שאפשר

תדעו מתי נכון להציב גבולות ומתי לשחרר

ילד בריא עם דימוי גוף ובטחון עצמי חיובי

תדעי איך לדבר עם הילדים על נושא האוכל והמשקל

תייצרי מערכת יחסים נעימה ובטוחה בבית

תדעו איך לייצר בילד מוטיבציה לשינוי

מי אני?
גאיה פינקל – מטפלת לאיזון אכילה רגשית ומלווה תהליכי התפתחות. אני בתחום הטיפול כ-18 שנה.
דיאטנית קלינית B.Sc, מרצה במכללת תלתן לרפואה משלימה ומנחת קבוצות.
גדלתי כילדה שהרגישה שמנה, ולמדתי להתבייש ולהסתיר את הגוף שלי ולאכול בסתר. בבית היו עסוקים ברזון ובהשוואות ולמדתי שאני לא נראית טוב והייתי עסוקה שנים בלופים של דיכוי עצמי. עברתי תהליך של כעס, השלמה וריפוי מול חווית הילדות וההורים שעשו את ההכי טוב שלהם ובדרך יצא בדיוק הפוך.
היום אני מרגישה שליחות לעזור להורים ולילדים להצליח להביא שיח בריא ומקדם שמעודד התנהלות בריאה בבית, יחד עם טיפוח מערכת יחסים אוהבת ורכה עם הילד/ה.
למי מתאים הליווי וההדרכה?

להורים שרוצים לתמוך בצורה בריאה ושפויה בילדים בעודף משקל

להורים שמרגישים חוסר אונים מול ההתנהלות התזונתית של הילד/ה

להורים שמבינים שהם מודל חיקוי עבור הילדים שלהם

להורים שיש להם פניות כלשהי לעשות שינוי

להורים אמיצים שמוכנים/ות להתבונן פנימה אל עצמם
איך בנוי התהליך?
מפגש ראשון – אבחון והיכרות (עד שעה וחצי). במפגש אבין את המורכבות המשפחתית הספציפית שלכם. המפגש מיועד להורים בלבד, ללא הילדים. נדבר על הסיפור המשפחתי סביב נושא המשקל, הרגלי האכילה של הילדים ומקומו של האוכל בחיי המשפחה.
בסיום המפגש תקבלו דף סיכום עם המטרות הטיפוליות והמשימות לשינוי. אם תבחרו להמשיך להתהליך המלא – עלות המפגש הראשון תקוזז.
התהליך המלא (שלושה חודשים):
מפגשי ליווי:
- מפגשים נוספים באורך של עד שעה כל אחד.
- מרווח של אחת לשבועיים (או לפי צורך).
דפי עבודה ודפי עזר תומכים:
- דף משימת תצפית
- מתכונים,
- דף קניות ועוד
בשוטף:
- קבוצת וואטאפ לשאלות ושיתופים במהלך התהליך
- חברות במועדון הלקוחות – זום חודשי עם מענה לשאלות
בונוס:
- הקורס הדיגיטלי – "לאכול בשקט" קורס מקיף לחיבור לגוף ולמידה של הקשבה לאותות הרעב והשובע
הערות חשובות:
- אורך התהליך יכול להשתנות ולהתארך בהתאם לצרכים הייחודיים של כל משפחה.
- הילדים בדרך כלל (עד גיל 12-13) אינם משתתפים במפגשים, אלא אם יש צורך והתאמה מיוחדת שנבחן ביחד

מה נעשה יחד במהלך התהליך?
נבין את המצב הקיים:
- מה הביא לעלייה במשקל מנקודת המבט שלכם כהורים
- איך הילד מתמודד עם תסכול ומצוקה?
- אילו רגשות מלווים אתכם בשיחות עם הילד על אוכל ומשקל
- מה קורה בשגרה המשפחתית שלכם ואיפה נדרש השינוי
נבנה יחד כלים מעשיים:
- איך לחזק את היכולת של הילד להכיר בסימני הרעב והשובע שלו?
- איך לוותר על תפקיד השוטר? ולעבור לתפקיד התומך והמכוון ?
- מי אחראי על הכמות שהילד/ה אוכל בארוחה?
- איך לענות לו כששואל אם יכול לקחת עוד?
תקבלו רעיונות קונקרטיים
- רעיונות לארוחות מזינות ומגוונות
- דרכים לשינוי אורח החיים בבית לכזה המקדם בריאות
- יעדים ספציפים לשינוי הדרגתי ומותאם עבורכם
נעבוד על העומק
נעלה ונדון בקונפליקטים ודילמות שליוו אתכם במהלך השבוע שחלף ונמצא דרכים לפתרון.
נעשה עבודת עומק על הקשיים המרכזיים. אני משתמשת בכלים מעולם הטיפול כמו למשל שיטת העבודה של ביירון קייטי או התמקדות. כי לרוב מה שקורה עם הילד ומול הילד קשור לעולם הפנימי שלכם כהורים הורים שמוכנים להסתכל פנימה ייצרו שינוי עמוק בר קיימא. עבורם ועבור הילד.
מפגשים נוספים – בהתאם לצורך: לדיוקים ושיפורים נוספים של התהליך.
שאלות ותשובות
האם הילד/ה יכול או צריך להגיע למפגש?
רוב ההורים היו רוצים שהילד יגיע לטיפול ולתת לו אחריות . יחד עם זאת לעיתים ששמים על ילד קטן גם אם בוגר, אחריות כזו, עשויה לגרום לנזק. במיוחד במדובר בילדים קטנים.
אז ההצטרפות של הילד למפגשים תהיה תלויה מאד בגיל הילד, במצבו הרגשי והמנטאלי. ההחלטה אם להביא את הילד אליי לפגישות תתקבל במשותף,
בדרך כלל לאחר המפגש השני (לפחות).
חשוב להבין שגם אם הילד לא מגיע פיזית, אתם תקבלו את כל המידע שצריך לעריכת השינוי בבית, כולל את הדרך הנכונה לדבר איתו ולעורר בו מוטיבציה לשינוי.
אפשר לערוך שינוי מהותי ואיכותי שיחזיק לטווח ארוך גם מבלי לשתף את הילדים. בוודאות!
מה קורה במקרה שהילד לא משתף פעולה?
זה ממש בסדר. בדרך כלל אפשרי לעשות תהליך משמעותי גם ללא שיתוף הפעולה שלו.
אם נבין על מה יושבת ההתנגדות של הילד/ה לשיתוף הפעולה נוכל להבין טוב יותר איך לעזור לו. יש כל מיני סיבות להתנגדות אולי שזה צורך רגשי והוא לא יודע איך לתת מענה לצרכים האלה ללא האוכל, אולי הוא מפחד לאכזב…
ולכן לא משנה אם הילד משתף פעולה או לא תהליך משמעותי יכול להתרחש ואתם מוזמנים ללמוד את השיח הבריא ומה כן בכל זאת ניתן לעשות
מה לעשות אם הילד אוכל הרבה שטויות מחוץ לבית?
לעיתים בבית אוכלים ממש בריא ואין נשנושים, אבל הילד נמצא הרבה מחוץ לבית אצל חברים ושם יש מלא גאנק פוד או שהוא קונה או שזה אצל הסבתא…בכל מקרה השליטה במצב הזה מוגבלת יותר, ותהליך של ויסות פנימי ודחיית סיפוקים אפשרי אבל לוקח זמן. צריך ללמוד לעזור לילד איך לדחות סיפוקים, בגיל הזה זה מאתגר מאוד וגם לנו כמבוגרים זה מאתגר ולא תמיד מצליח. עדין יש מה לעשות וללמוד איך לתמוך בו ולעורר בו את המוטיבציה הנכונה ללא רגשות האשם ותחושת הכישלון.