טיפול בהשמנת ילדים

הדרכה תזונתית והסברתית להורים

רוצה לדעת איך לתמוך בילד שלך שלא מפסיק לאכול?

רוצה לגדל ילד/ה בריאה עם בטחון עצמי?

רוצה לדעת איך להפסיק להיות ה"שוטר/ת"?

מרגישה שמאבדת את הילד/ה שלך בגלל מריבות על המשקל?

השמנת ילדים יותר ויותר נפוצה

במאה השנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בשיעורי ההשמנה בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. נכון לשנת 2017 אחד מכל חמישה מבוגרים ואחד מכל שישה ילדים במדינות ה-OECD סובל מעודף משקל או מהשמנה. להשמנת ילדים יש השלכות נרחבות בטווח הקצר והן בטווח הארוך. השמנה היא גם בעיה אסתטית בעלת השלכות חברתיות ופסיכולוגיות, והיא עלולה לגרום לבעיות בריאותיות של ממש בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

השפעה על מערכת היחסים

אחת הבעיות הלא מדוברות, זה מערכת היחסים בין ההורים לילדים שנפגעת. ההורים מפעילים לחץ וניסיונות שליטה על הילדים מתוך רצון להגן עליהם ולמנוע מהם סבל. כאשר הילד לא עומד במשימה ההורים עשויים להרגיש אכזבה וכעס והילדים עשויים להרגיש פחד ובושה. שני הצדדים ירגישו ריחוק ומתיחות. 

מהי קריאת הכיוון?

הגישה שלי סביב השמנת ילדים מבוססת על חיבור ותקשורת טובה בין הילדים להורים.
קריאת הכיוון היא לאכול בריא ולהישאר בטווח השפוי. לא שווה להרוס את היחסים על מטרה זו או אחרת. להפסיק להיות שוטרת.
הערך העצמי והדימוי העצמי של הילד הוא מטרה חשובה. וסביבו יש לטפח אורח חיים בריא.
לצמצם באוכל מתועש ומעובד ולהגביר בהדרגה אוכל מזין, טבעי ומגוון דרך שיתוף פעולה ורתימת כל השותפים.

מה תקבלי בתהליך?

תייצרי אורח חיים בריא יותר בבית

תשתחררי מאישיוס סביב השמנה אצלך

תדעי איך לדבר עם הילדים על כל נושא האוכל והמשקל

תייצרי מערכת יחסים נעימה ובטוחה בבית

מי אני?

גאיה פינקל – מטפלת לאיזון אכילה רגשית ומלווה תהליכי התפתחות. אני בתחום הטיפול כ-17 שנה. 
דיאטנית קלינית B.Sc, מרצה במכללת תלתן לרפואה משלימה ומנחת קבוצות.

גדלתי כילדה שהרגישה שמנה, ולמדתי להתבייש ולהסתיר את הגוף שלי. אמא שלי הייתה עסוקה מאוד ברזון. דבר שהשפיע עלי מאוד. עברתי תהליך של כעס, השלמה וריפוי מולה על כך שניסתה לתמוך בי והפוך על הפוך גרמה ליותר נזק.
היום אני מרגישה שליחות לעזור להורים ולילדים להצליח להביא שיח בריא ומקדם שמעודד התנהלות בריאה בבית, יחד עם טיפוח מערכת יחסים אוהבת ורכה עם הילד/ה.  

למי מתאים הליווי וההדרכה?

להורים שרוצים לתמוך בצורה בריאה ושפויה בילדים בעודף משקל

להורים שמרגישים חוסר אונים מול ההתנהלות התזונתית של הילד/ה

להורים שמבינים שהם מודל חיקוי עבור הילדים שלהם

להורים שיש להם פניות כלשהי לעשות שינוי

להורים אמיצים שמוכנים/ות להתבונן פנימה אל עצמם

איך זה עובד?

לעיתים קרובות תהליך קצר של 3-4 מפגשים מביא לשינוי משמעותי מאוד שמשם המשפחה ממשיכה לבד. יחד עם זאת לכל משפחה ולכל ילד יש את הצרכים הייחודים שלה ולכן אורך הסדרה יכולה להשתנות ולהתארך. המפגש ראשון – ייערך ללא הילדים ורצוי מאד ששני ההורים יגיעו. זהו מפגש אבחון והיכרות (אורכו עד שעה וחצי) בו אשמע את הסיפור המשפחתי סביב נושא המשקל של הילדים, אופן אכילתם ומקומו של האוכל בחייהם ובחיי המשפחה כולה.
בסיום המפגש תקבלו משימות לשינוי, משימת תצפית וקביעת מטרות לטיפול. ונוכל לשקול יחד האם יש צורך לשלב את הילד בתהליך.

הנושאים בהם נדון במפגשים:

מהי הסיבה לעליה במשקל כפי שאתם, ההורים, רואים אותה? איך הילד מתמודד עם תסכול/מצוקה?
אילו רגשות מנהלים אתכם בדיאלוג מול הילד בנושא האוכל/ האכילה/ המשקל? נבחן ביחד את סדר היום המשפחתי ונחשוב אם נדרש שינוי ומהו. איך לחזק את היכולת של הילד להרגיש רעב/שובע ולווסת את עצמו? איך אתם יכולים לוותר על תפקיד השוטר? אחריות של מי הכמות שהילד/ה אוכל בארוחה? איך לענות לו  כששואל אם יכול לקחת עוד? תלמדו איך להעצים לחזק את האחריות שלהם על האכילה שלהם. תקבלו רעיונות לארוחות מזינות ומגוונות, ולשינוי אורח החיים בבית לכזה המקדם בריאות. וממפגש למפגש נקבע יעדים נוספים לשינוי וליצירת בית בריא.

במפגשים הבאים שיהיו בתדירות של שבוע או שבועיים מהמפגש הראשון: נעלה ונדון בקונפליקטים ודילמות שליוו אתכם במהלך השבוע שחלף ונציע דרכים לפתרון.
הפעם תעשה עבודת עומק על אחד מהקשיים. אני משתמשת בכלים מעולם הטיפול ביירון קייטי או התמקדות. חשוב להבין שמה שקורה עם הילד ומול הילד קשור לעולם הפנימי שלכם, והורים שמוכנים להסתכל פנימה ייצרו שינוי עמוק בר קיימא. גם עבורם וגם עבור הילד.

מפגשים נוספים – בהתאם לצורך: דיוקים ודיונים על התהליך.

שאלות ותשובות

איפה הקליניקה נמצאת?

הקליניקה נמצאת בחיפה, בכרמל הצרפתי. יש אפשרות להיפגש גם בזום/שיחת וידאו.

האם הילד/ה יכול להגיע ולהשתתף במפגש?

רוב ההורים היו רוצים שהילד יגיע לטיפול ולתת לו אחריות . יחד עם זאת לעיתים ששמים על ילד קטן גם אם בוגר, אחריות כזו, עשויה לגרום לנזק. במיוחד במדובר בילדים קטנים.

אז ההצטרפות של הילד למפגשים תהיה תלויה מאד בגיל הילד, במצבו הרגשי והמנטאלי. ההחלטה אם להביא את הילד אליי לפגישות תתקבל במשותף,
בדרך כלל לאחר המפגש השני (לפחות).

חשוב להבין שגם אם הילד לא מגיע פיזית, אתם תקבלו את כל המידע שצריך לעריכת השינוי בבית, כולל את הדרך הנכונה לדבר איתו ולעורר בו מוטיבציה לשינוי.

אפשר לערוך שינוי מהותי ואיכותי שיחזיק לטווח ארוך גם מבלי לשתף את הילדים. בוודאות!