השתייה המומלצת ביותר- מים

מים, סם החיים. המים מהווים את רוב משקלו של האדם.כ- 70% מגוף גבר הם מים ו-55-60% הם מים מגוף האישה.80% מגופו של תינוק נולד הם מים. לא סתם בעת מאמץ, באופן טבעי נבחר לשתות מים. הגוף יודע מה נכון לו.

המים משמשים את גופינו למטרות רבות וחשובות ביותר. המים הם הסביבה להתרחשות תהליכים שונים בגוף, הם הנוזל הממיס את רוב החומרים בגוף ובחלק מהתהליכים הם גם משתתפים פעילים. יש להם תפקיד מרכזי בויסות טמפרטורת הגוף באמצעות מנגנון ההזעה, וגם בפינוי חומרי הפסולת שגופינו מייצר באמצעות מערכת השתן.

גופינו לא מסוגל לאגור מים לשעת חירום. ללא מים אין חיים. ניתן לחיות רק מספר ימים בודדים ללא מים. לשם תפקוד תקין על בני אדם לצרוך לפחות כליטר וחצי מים ביום (שזה בערך 7-10 כוסות) וכמות גדולה יותר בתנאי אקלים ורמת פעילות מסוימים. גוף בוגר מאבד בממוצע כ-10 כוסות מים (2 ליטר) ביום, בזיעה, בשתן, בצואה ובנשימה.

מדהים לדעת שמים שומרים בתוכם אנרגיה, הזיכרון התאי שלנו עובר גם במים. במחקר שעשה מסורו אמוטו ביפן, הוא מצא שמים נקיים, טהורים ממעיינות(שבירכו אותם) יוצרים צורות של קריסטלים יפים בצילום, ואילו מים שקיללו אותם – מתפרקים לגמרי. יש לנו יכולת להעלות את הרמה האנרגטית של מה שאנו שותים.

איך נדע אם אנחנו שותים מספיק?

הדרך הטובה והפשוטה ביותר לבדוק אם שתינו מספיק היא צבע השתן. שתן כהה הוא סימן לכך, שהגוף מרכז את השתן במאמץ לשמור על כמות המים- לא שתינו מספיק. צבע שתן בהיר עד שקוף, נהדר- קבלו שאפו.

המים- אינם מכילים קלוריות, צבעי מאכל או קפאין ולכן הם המומלצים ביותר לשתייה. אפילו מי ברז פשוטים מכילים מינרלים ובישראל מדובר בעיקר בסידן ומגנזיום. למי הברז בארץ מוסיפים כלור- על מנת להרוג את החיידקים ופלואור להגן על השיניים. לתינוקות מומלץ לשתות מי ברז מורתחים. יש אנשים שלא אוהבים את טעם המים ולהם יש מספר טיפים: הוספת פלח לימון, מספר עלי נענע/מנטה, קירור המשקה- לרוב משפר את הטעם.

אז מה עוד אנחנו שותים- ומה כדאי???

מיצי פירות– עשירים בסוכר ובקלוריות. ערכו התזונתי של הפרי נמוך בהרבה מאכילת הפרי בשלמותו וגם פי2-4 עשיר יותר בקלוריות. אין בו את הסיבים התזונתיים, החשובים לעיכול תקין, ניקוי הגוף מרעלים ופסולת, שיפור השובע והאטה של עליית הסוכר בדם. כמו כן חלק מהויטמינים מתחמצנים. מומלץ אם כן, להעדיף את הפרי השלם ובנוסף לכל אלה, הוא גם יותר משביע.

חלב- חלב נחשב למקור טוב לסידן בכוס חלב 1 יש 360-200 מ"ג סידן. כאשר ההמלצה היומית הממוצעת היא-1000- 1200 מ"ג סידן ליום. ולא פשוט להגיע להמלצה זו. חלב מכיל גם ויטמיני B ומינרלים נוספים. חלב אינו מהווה תחליף למים חלב הוא אוכל המכיל קלוריות. בכוס חלב 3% שומן- 120 קל', ובכוס חלב דל שומן- 80 קל'. את החלב יש להכניס לתפריט היומי המאוזן.

חלב סויה- משקה מעובד המתקבל מבישול פולי הסויה, טחינתם סינונם ובישול נוסף. צריכת חלבון סויה בכמות של 25 גר' ליום מסייעת להפחתת כולסטרול. כלומר צריכה של 3 כוסות חלב סויה ליום. סויה מועשרת לרוב בסידן, ויכולה להוות תחליף חלב לאנשים הרגישים ללקטוז- סוכר החלב. אנשים שמערכת העיכול שלהם רגישה- תזהרו – הסויה כקטניה מותססת יכולה להיות פחות נעימה לעיכול. משקה הסויה עשיר בפיטואסטרוגנים, דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן, ולכן מומלץ לנשים בגיל המעבר, להפחתת תופעות גיל זה. מצד שני, ההורמונים יכולים לעודד התבגרות מוקדמת, ויש אנשים אשר חלב הסויה עלול לעורר אצלם תהליכים סרטניים. צריכה הגיונית של סויה בתפריט, נחשבת בטוחה.

תה, תה ירוק– משקאות חמים. אינם מכילים קלוריות, אלא אם מוסיפים להם חלב וסוכר ו/או תוספות אחרות. עלי התה הירוק מכילים נוגדי חמצון שעשויים למנוע מחלות מסוימות כמו סרטן ומחלות לב וכלי דם. מומלץ לא לשתות תה רותח.

קפה– המשקה האהוב והנפוץ ביותר וגם הבעייתי ביותר. הקפה הוא סם ממכר. החומר הפעיל בו הוא אלקלואיד. ועם הזמן אנחנו ע"פ רוב נגביר את השתיה בו והצורך בו ונגיע למצב ש"בלי קפה אי אפשר לקום בבוקר..". שתייה עודפת שלו יכולה לגרום לחרדות והפרעות בשינה, הקפאין- הוא חומר משתן, ואנו מאבדים את הנוזלים שהוכנסו ולכן הוא לא נספר בכמות השתייה שלנו כיוון, כמו כן קפאין מעלה את החומציות של הקיבה ומחליש את הסוגר העליון של הקיבה- ויכול לייצר רפלוקס, צרבות וכאבי בטן. יחד עם זאת לקפאין יש אפקט מעורר שרובנו יודעים להנות ממנו- וטוב לדעת לבחור להשתמש בו במידה. בפולי קפה אורגניים שלא עברו עיבוד וקלייה בחום גבוה- יש גם נוגדי חמצון טובים- ניתן לרכוש קפה אורגני ירוק בחנויות טבע ואז לפחות יש "קונטרה" מסוימת לנזקים.

חליטות תה צמחים– לא מכילים קפאין וקלוריות. לצמחים סגולות ריפוי. קמומיל(בבונג)- מקל על כאבי בטן, מרגיע, חליטת שן ארי או סרפד נחשבות למנקות כבד ומחזקות את הדם. חליטת הצמח גינקו בילובה נחשבת כמסיעת בשיפור זרימת הדם וטובה לזיכרון, חליטות פרי למיניהן נחשבות לבטוחות, אך ישנן חליטות שאינן מומלצות לכל האוכלוסייה כמו חליטת קינמון- שעלולה לעלות לחץ דם – ולא לכולם זה מומלץ. נשים הרות צריכות להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת בנושא.

משקאות 'קלים'– מה קל בהם??? משקאות ממותקים בסוכר. חוץ מסוכר חומרים משמרים וחומרי טעם ולעיתים צבעי מאכל  אין בהם כלום ע"פ רוב. לרוב הם אינם מכילים ויטמינים או מינרלים. כוס משקה קל מכילה כ-85 קל', הנחשבות ל"קלוריות ריקות". הסוכר מזיק לשיניים, והחומצה הזרחתית, שנמצאת בחלק מהמשקאות הקלים המוגזים, פוגעת בספיגת הסידן בגוף. לאחרונה נכנס לשוק טרנד ה"מים בטעמים", אלו הם מים עם סוכר כלומר מכילים קלוריות. משקה דל קלוריות יכיל לא יותר מ-20 קל ל100 מ"ל משקה. לכן המים בטעמים הם לרוב משקאות דלי קלוריות. 1500 מ"ל מים כאלה יכולים לספק לנו 300 קלוריות(20 קל' ל100 מ"ל), האם זה שווה את זה? או שעדיף לאכול 3 פרוסות לחם מלא+3 כפות גבינה לבנה 5% וירק?? או 5 תפוחי עץ בגודל בינוני?? ההחלטה היא שלכם.

משקאות דיאטטים– משקאות שכמות הקלוריות בהן זניחה. למרות שאין הוכחה על נזק המגיע מצריכה מתונה ואף גבוהה של ממתיקים מלאכותיים. מומלץ לצרוך גם מהם בכמות מוגבלת. וזאת כיוון ועל אף הצריכה העולה של מוצרי מזון דיאטטים ומשקאות דיאט (שאנשים שמנים צורכים לרוב ) מגפת ההשמנה ממשיכה לצבור תנופה. ומי יודע איזו השפעה יש לטעם המתוק בפה על מנגנונים תוף תאיים??? עדיין אין מספיק מחקרים לטווח הארוך ולכן כדאי להיות זהירים. וכמובן שגם אלה מכילים חומצות זרחתיות וחמרים לא בריאים אחרים. המשקאות המוגזים- יכולים לגרום לאי נוחות בבטן ולגזים.

משקאות אלכוהוליים– אלכוהול הוא סוג של פחמימה, המכילה 7 קלוריות לגרם, קרי, משקה עתיר קלוריות.(יחסית לחלבון ופחמימה שאחד גרם שלהם= 4 קק"ל) וככל שאחוז האלכוהול עולה, עולה כמות הקלוריות. ההמלצה של משרד הבריאות : לאישה עד משקה אלכוהולי 1 ליום ולגבר- 2 משקאות ליום.  אולם שתייה מופרזת עלולה לגרום לנזקים כבדים ובלתי הפיכים, וכמובן גם לעלייה מיותרת במשקל. לדוגמה 100 מ"ל יין אדום יבש= 100 קלוריות, כוסית ויסקי מספקת 180 קל', שוט של טקילה(55 מ"ל) מספק 145 קל'.

**חשוב לזכור שמשקאות שמיוצרים מדגנים (שעורה) כמו ויסקי ובירה מכילים גלוטן- ולכן אסורים לחולי הצליאק שבינינו.

אז- "שתו מים בלי לחשוב פעמיים", לרוויה!!!